Aloittaessani
kilpailemiseen tähtäävän ikiurheilun (veteraani-, aikuisurheilun) ajattelin noudattaa
periaatetta, että harjoittelen joka toinen päivä, joka toinen kerta kevyemmin
kovempien välissä, joka toinen viikko tarkoituksena juosta vedoissa pidemmälle
ja pidemmälle ja joka toinen viikko nopeammin ja nopeammin matkaa lyhentäen.
Oli selvä, että
periaatetta joutuisi rikkomaan varsin usein matkojen vuoksi, mutta samalla
niiden mukana tulisi toivottavasti tarpeellisia ylimääräisiä lepopäiviä, jopa
lepoviikko tai ainakin pelkkää kevyttä harjoittelua sisältävä viikko.
Kokemukseni matkustamisesta, erityisesti autolla ajosta neljä tuntia tai
pidempään on, että sitä ei ole mielekästä pitää lepopäivänä; tärkeintä on
sellaisen päivän päätteeksi kävellä tai verrytellä ja venytellä matkakankeudet
pois.
Kun harjoitteluviikot
tuntuivat joskus puisevan samoilta, rupesin mittaamaan harjoituksen
kokonaisrasitusta kaksi vuotta sitten TRIMP (training impact/impulse) -käsitteellä, jonka kehittäjä on E. W.
Banister, Simon Fraser yliopistosta, Kanadasta; artikkeleita löytyy netistä kirjoittamalla
hakukoneeseen Banister+TRIMP.
TRIMPin
perusajatus on, että harjoituksen kokonaisrasitus on yhtä kuin sen suhteellinen
intensiteetti (voimakkuus, ponnekkuus) kertaa harjoituksen pituus minuuteissa.
Suhteellinen intensiteetti on harjoituksen aikaisen keskiarvosykkeen ja
leposykkeen erotuksen (= A) suhde henkilökohtaisten huippu- ja leposykkeiden
erotukseen (= B). Täten TRIMP = A/B kertaa harjoituksen kesto minuuteissa.
Tällainen sopii
kestävyyslajeihin, mutta ei esimerkiksi jalkapalloon, joissa välillä hölkätään,
kävellään tai hiivitään vastustajan selän takana hyökkäysasemiin ja sitten
spurtataan muutama sekunti, mikä toistuu kymmeniä kertoja pelin kuluessa;
jalkapalloharjoituksen rasittavuus riippuu suuresti siitä, kuinka nopeita ja
pitkiä spurtit ovat.
Ikiurheilijan pikajuoksuharjoittelu on samaa sukua, toisinaan jalkapalloa
huomattavasti intensiivisempää, toisinaan huomattavasti kevyempää, herkkyyttä
uhraamatta.
Siksi Banister
jatkojalosti TRIMP-mittariaan siten, että eri sykealueille voi antaa
subjektiivisen rasittavuuslukunsa, kertoa sillä asianomaisen sykealueen
harjoitusminuutit ja laskea tällaiset painotetut rasittavuusminuutit yhteen.
Kahdenkymmenen yhdeksän euron sykemittarissani on viisi sykealuetta (alle 60 %,
60 - 70 %, 70 - 80 %, 80 - 90 % ja yli 90 % maksimisykkeestä), joiden
minuuttimäärät se tallentaa. Annan niille rasittavuusluvut 1, 2, 3, 4 ja 5.
Näin saan
subjektiivisen TRIMPin. Luvut ovat vertailukelpoisia keskenään, kun harjoitusten
syke mitataan aina samoin, mutta ne eivät kerro mitään objektiivista harjoitusteni
laadusta. Itse mittaan TRIMP-luvut alkuverryttelystä loppuverryttelyyn, mutta
en enää loppuvenyttelyjen aikaa; alkulämmittelyn dynaamisten venyttelyjen
aikainen lihasten ja jänteiden lämmönnosto siis sisältyy TRIMPiin.
Esimerkiksi
tunnin ja vartin kestoinen ruskakävely, jonka loppupuolella teen dynaamisia
venytyksiä ja niiden päälle kolme tai neljä hölkkävetoa, tuottaa TRIMPiksi
suunnilleen luvun sata; syke on kävellessä suurimmaksi osaksi alle 60 %:in
maksimista, paitsi ylämäissä ja vetojen aikana korkeammalla.
Samoin 50
minuutin pikajuoksuharjoitus, jossa alkulämmittelyn jälkeen juoksen vain 300 metriä
loppuverryttelyineen tuottaa TRIMPiksi suunnilleen luvun sata; keskimäärin syke
on ollut rasitusalueella kaksi, vaikka se nouseekin lyhytaikaisesti korkeimpaan
rasittavuusluokkaan.
Kirjaan TRIMPit
kalenteriin, myös maksimisykkeet, ja pyrin huolehtimaan, että TRIMPit vaihtelevat
viikon sisällä ja viikkojen välillä. Mitään tarvetta ei ole ollut ostaa hienoa
sykemittaria monimutkaisine ohjelmineen.
Ylivoimaisesti rasittavin harjoitusmuotoni on
nopeuskestävyysharjoitus, jossa teen yleensä perusteellisemman alkuverryttelyn
kuin sadan metrin kilpailua varten. Aloitan parilla telinelähdöllä, joiden
jälkeen juoksen suoran mitan ja sitten lopuksi kelloa vastaan lentävän 100 ja
150 metriä. Näiden päälle konkkaan ehkä parikymmentä kertaa. TRIMP-luku nousee
suureksi, koska vetojen väliset palautusajat ovat pitkiä eli koska vetojen
väliset kävelyminuutit rasittavuusluokassa kaksi muodostuvat suuriksi.